7 do’s & don’ts voor een mailing

Deel deze post:


Acquisitie via een offline mailing? Dat klinkt al een beetje ouderwets. Werkt dat überhaupt nog?

Natuurlijk werkt dat, het is een kwestie van de juiste prikkels en een goed doordachte campagne. Hieronder nemen we de belangrijkste do’s en don’ts van mailings met je door.

Do’s:


Sterke onderwerpregel
In een brief is de onderwerpregel het stukje tekst dat de ontvanger als eerste leest. Wees dus niet bang om te prikkelen. Stel een vraag, kom ter zake en gebruik (met mate) emoticons. En het allerbelangrijkste: spreek de ontvanger aan bij de naam als je die hebt.

Refereer aan andere uitingen
Een marketingbrief heeft idealiter een aanleiding, buiten jouw wens om iets te verkopen. Er moet voor de ontvanger een logische reden zijn om jouw aanbod te ontvangen. Leg daarom de link met de actualiteit of een ander deel van je marketingcampagne, dat de ontvanger mogelijk al gezien heeft. Zo voorkom je dat jouw bericht overkomt als de zoveelste poging om enkel ‘iets te verkopen’.


Begin en eindig met de kern
Als je brieven gebruikt voor een marketingcampagne, moet je extreem selectief zijn met de informatie die je overdraagt. Het is snel te veel. Daarom is het belangrijk dat je altijd begint en eindigt met de kern én een call-to-action. Daartussen is ruimte voor context.


Zorg voor originaliteit
Wees niet plat, té direct of onbeschoft, maar wees wel origineel. Durf qua toon en vormgeving hier en daar uit de band te springen. De ontvanger krijgt al genoeg generieke informatie, in veilige zinnen met mitsen en maren. Jij staat voor je product en je merk en durft dus ook kleur te bekennen en verrassend uit de hoek te komen.


Don’ts


Platte marketing
We kennen Cialdini allemaal en dat is soms ook het probleem. Bedelf de ontvanger van je boodschap
niet onder de schaarse aanbiedingen, aanprijzingen door experts of opsommingen van andere bedrijven die al op het aanbod ingingen. Zo voelt je boodschap nooit speciaal. Maak het in plaats daarvan persoonlijk en vergeet vooral niet dat het onderdeel is van een gesprek.


Massa is kassa
Dat je met briefcampagnes een groot bereik behaalt, maakt het een effectief middel. Dat betekent echter niet dat je een campagne zo massaal mogelijk moet inzetten. Dat is kostbaar en mensen ergeren zich sneller aan je bericht als ze niet tot de doelgroep behoren. Besteed dus genoeg tijd aan het maken van een goede selectie.


Te veel afbeeldingen
Een mooie header of een ondersteunende visual bij je brief? Doen! Wat je niet moet doen is ze de aandacht afleiden van je boodschap. Als je een brief stuurt, zit de boodschap met name in de tekst. Daarmee overtuig je de lezer. Elke afleiding daarbij doet afbreuk aan de kracht van je boodschap.

Wil je een goede campagne optuigen waarbij er rekening gehouden wordt met deze do’s en don’ts? Bij ConQare hebben we veel ervaring met succesvolle campagnes en denken we graag met jou mee. Laat van je horen en we gaan met je aan de slag!

Andere Blogs en Artikelen van Conqare:

7 do’s & don’ts voor een mailing

Acquisitie via een offline mailing? Dat klinkt al een beetje ouderwets. Werkt dat überhaupt nog? Natuurlijk werkt dat, het is een kwestie van de juiste

Werkt koude acquisitie nog?

Werkt koude acquisitie nog?In het tijdperk van algoritmes, uitgebreide doelgroepselectie bij het maken van advertentiecampagnes en onbeperkt bereik via e-mail lijkt het ouderwets: koude acquisitie.

Ook wij pakken uit (en in)!

Zo aan het einde van het jaar kijken met name kinderen vol verwachting naar schoen en kerstboom. En, laten we eerlijk zijn, ook menig volwassene

Welkom op onze nieuwe website!

Als je deze blog leest, bezoek je de nieuwe website van ConQare. Hier laten we zien wat we doenen wat jou dat kan opleveren. Wat